ZĀĻU NEPAMATOTA LIETOŠANA IR KAITĪGA VESELĪBAI!

Grūtniecības rokasgrāmata

Šeit Jūs atradīsiet vienkārši lietojamu rokasgrāmatu, kas sniegs Jums padomus veselīgas grūtniecības nodrošināšanai. Jūs to variet lejupielādēt vai izdrukāt, lai būtu vieglāk lietot.

Pirmais trimestris - 1.-12. nedēļa

  • Apmeklējiet ārstu

    • Tiklīdz Jums ir aizdomas par grūtniecību, apmeklējiet ārstu. Viņš apstiprinās grūtniecību, noteiks tās aptuveno laiku un palīdzēs plānot Jūsu veselības aprūpes plānu.

  • Piesakiet Jūsu pirmsdzemdību pārbaudes

    • Jums būs nepieciešams veikt regulāras pārbaudes visā grūtniecības laikā, lai pārliecinātos, ka viss ir kārtībā.

  • Veiciet skrīninga testus

    • Aptuveni no 11. grūtniecības nedēļas Jums ir ieteicams veikt asins analīzes un ultraskaņas izmeklējumus, lai pārbaudītu mazuļa attīstību. Pirmais ultraskaņas izmeklējums ir jāveic grūtniecības 8.-12. nedēļā.

  • Izvēlieties slimnīcu vai dzemdību centru

    • Tiklīdz Jūs uzziniet par grūtniecību, pārrunājiet visus ar dzemdībām saistītos jautājumus un vienojieties, kurā slimnīcā Jūs vēlētos, lai dzemdības notiktu.

  • Konsultējieties ar ārstu par multivitamīnu lietošanu grūtniecības laikā, piemēram, elevit® Pronatal

    • elevit® Pronatal satur dzelzi un paaugstinātā daudzumā folskābi. Folskābe palīdz bērna iedzimto pataloģiju profilaksē. Folskābei ir klīniski pierādīta nozīme nervu caurulītes defekta attīstības riska mazināšanā. Dzelzs palīdz novērst tā trūkumu uzturā.
      elevit® Pronatal ieteicams lietot 1 reizi dienā vismaz 1 mēnesi pirms plānotās grūtniecības, grūtniecības un krūts barošanas laikā.  Vienmēr aicinām konsultēties ar ārstu.

  • Kontrolējiet rīta nelabumu

    • Ja Jūs moka ik rīta nelabuma simptomi - slikta dūša un vemšana - pamēģiniet dažus paņēmienus, kas sniegti mūsu lapā par uzturu grūtniecības laikā.

  • Pārtrauciet smēķēšanu

    • Pārtrauciet smēķēšanu tiklīdz Jūs uzziniet par grūtniecības iestāšanos, ja vien jau to neesat izdarījusi.

  • Nelietojiet alkoholu

    • Drošības nolūkos atsakāties no alkohola lietošanas grūtniecības un krūts barošanas laikā.

  • Ēdiet veselīgi

    • Ēdiet bagātīgu, labi sabalansētu un dažādu uzturu. Uzziniet vairāk par aizliegtajiem vai nevēlamiem pārtikas produktiem un dzeriet pietiekoši daudz ūdens.

  • Samaziniet uzņemtā kofeīna daudzumu

    • Uzņemiet ne vairāk kā 200 mg kofeīna dienā. Tas atbilst 2 tasītēm espresso. Neaizmirstiet, ka kofeīnu satur arī šokolāde, tēja, daži bezalkoholiskie un enerģijas dzērieni.

  • Nodarbojaties regulāri ar fiziskām aktivitātēm

    • Esiet aktīva un mēģiniet katru dienu vismaz 30 minūtes veltīt vieglai fiziskai slodzei, piemēram, pastaigas vai peldēšana.

  • Pārbaudiet Jūsu dekrēta atvaļinājuma iespējas

    • Pajautājiet savam darba devējam par dekrēta atvaļinājuma iespējām.

  • Pārtrauciet tīrīt kaķa kastīti

    • Ja Jums ir kaķis, pirms kastītes tīrīšanas uzvelciet cimdus, vai palūdziet to kādam izdarīt. Arī strādājot dārzā vienmēr velciet cimdus.

Otrais trimestris - 13.-26. nedēļa

  • Piesakiet Jūsu otrā trimestra skrīninga testus

    •  Ultrasonogrāfiska izmeklēšana tiek veikta grūtniecības 20.-22. nedēļā, lai pārbaudītu mazuļa attīstību.

  • Apmeklējiet pirmsdzemdību grupu nodarbības

    • Šīs nodarbības palīdzēs Jums sagatavoties gaidāmajām dzemdībām, apsvērt kādu atsāpināšanu izvēlēties, kādus vingrojumus veikt, kā arī izskaidros priekšnoteikumus bērna barošanai un kopšanai. Tā ir arī iespēja uzdot jautājumus, dalīties ar savām sajūtām un satikt topošos vecākus.

  • Plašāka informācija par mazuļa barošanu ar krūti

    • Mazuļa barošanai ar krūti ir lielas priekšrocības. Ja Jūs plānojat barot mazuli ar krūti, kā to vislabāk darīt pajautājiet vecmātei.

  • Izpildiet vingrojumus mazā iegurņa muskulatūras nostiprināšanai

    • Grūtniecības dēļ Jūsu mazā iegurņa muskulatūra var kļūt vājāka radītā spiediena dēļ. Šie vienkāršie vingrinājumi palīdzēs Jums stiprināt muskulatūru.

  • Apsveriet bērna aprūpi pēc dzemdībām

    • Ja Jūs plānojiet atsākt darbu pēc mazuļa nākšanas pasaulē, pārliecinieties par bērna aprūpes iespējām Jūsu pilsētā. Dažās no tām ir iespējams jau laicīgi jārezervē vieta pirmskolas bērnu iestādēs, tāpēc ierakstiet to darāmo darbu sarakstā.

  • Iegādājieties apģērbu, kas paredzēts grūtniecēm

    • Gan jau Jūs būsiet pamanījusi, ka iepriekš valkātais apģērbs vairs Jums neder - laiks iegādāties apģērbu, kas paredzēts grūtniecēm! Neaizmirstiet par dzemdību krūšturi.

Trešais trimestris - 27. grūtniecības nedēļa līdz dzemdībām

  • Nodrošinieties ar mazulim nepieciešamo aprīkojumu

    • Jums būs nepieciešams ne tikai bērna kopšanas galds, bet arī ratiņi, drēbītes, autiņi un citas būtiskas preces. Ir daudz dažādu iespēju, kā nodrošināties ar nepieciešamo - Jūs variet iegādāties jaunu vai arī aizņemties no draugiem vai radiniekiem, kuriem bērni jau ir izauguši.

  • Nopērciet jaunu krūšturi, speciāli paredzētu pēc dzemdībām

    • Pirmajās nedēļās Jūsu krūtis sāks pieaugt, tāpēc jau pēc 28 nedēļām Jums būs nepieciešams cits krūšturis.

  • Nodrošinieties ar bērna sēdeklīti

    • Braucot ar automašīnu, Jūsu mazulim ir jābūt drošībā, speciāli tam paredzētā bērnu sēdeklītī. Tā kā Jums un Jūsu mazulim būs jātiek mājās no slimnīcas, parūpējieties par to jau laicīgi.

  • Sagatavojiet somu slimnīcai

    • Visticamāk Jums būs nepieciešams ātri doties uz slimnīcu, tāpēc ir svarīgi jau laicīgi sakrāmēt somu. Atcerieties tajā ielikt arī mazulim nepieciešamās lietas.

  • Iekārtojiet bērnistabu

    • Sagatavojiet istabu mazulim, lai tā jau būtu gatava, kad dosieties mājās no slimnīcas.