ZĀĻU NEPAMATOTA LIETOŠANA IR KAITĪGA VESELĪBAI!

Rokasgrāmata grūtniecības plānošanai

Šeit ir vienkārša rokasgrāmata, kas palīdzēs Jums sagatavoties. Jūs variet to lejuplādēt vai izdrukāt, lai to būtu vieglāk lietot.

UZTURS

  • Sekojiet līdzi veselīgam uzturam

    • Sabalansēts un daudzveidīgs uzturs, nodrošināts ar svaigiem augļiem un dārzeņiem palīdzēs Jums un Jūsu partnerim sagatavoties ģimenes plānošanai.

  • Paaugstināta nepieciešamība pēc uzturvielām

    • Pirmās 6-8 nedēļas pēc grūtniecības iestāšanās ir visnozīmīgākās Jūsu mazuļa attīstībai, tajā skaitā arī dzīvībai svarīgo orgānu augšanai un attīstībai. Turklāt, daudzas sievietes šajā laikā bieži vien nemaz nenojauš par grūtniecības iestāšanos.
      Tas var prasīt laiku nodrošināties ar uzturvielām to paaugstinātas nepieciešamības gadījumos, tāpēc Jums un Jūsu augošajam mazulim var būt nepieciešams atbalsts. Multivitamīnus un minerālvielas saturošu preparātu lietošana, piemēram, elevit® Pronatal, var palīdzēt Jums novērst vai koriģēt veselības traucējumus, kas saistīti ar vitamīnu un minerālvielu nesabalansētību vai nepietiekamību uzturā  grūtniecības un krūts barošanas laikā. Jūs variet sākt lietot multivitamīnus un minerālvielas saturošus preparātus, kā, piemēram, elevit® Pronatal, vienu mēnesi pirms plānotās grūtniecības.
      Vienmēr aicinām konsultēties ar medicīnas speciālistu par Jums nepieciešamo vitamīnu un mikroelementu uzņemšanu.
      Arī vīrietis var veikt pozitīvus soļus, lai veicinātu mazuļa ieņemšanu, piekopjot veselīgu dzīvesveidu, pārbaudot savu veselību.  

DZĪVESVEIDS

  • Vecums un auglība

    • Palielinoties vecumam, samazinās arī auglība gan sievietēm, gan vīriešiem. Ja Jūs vēlaties mazuli, plānojot to ņemiet vērā Jūsu un Jūsu partnera vecumus. Vajadzības gadījumā konsultējieties ar ārstu.

  • Sekojiet līdzi svaram

    • Lai iestātos grūtniecība, sekojiet līdzi savam un partnera ķermeņa svaram. Pārāk liels vai mazs svars ietekmē Jūsu izredzes ieņemt mazuli. Ideālais ķermeņa masas indekss ir starp 18,5 un 24,99. Ja Jums ir nepieciešams samazināt vai palielināt svaru, konsultējieties ar savu ārstu. Viņš Jums vislabāk paskaidros, kā to paveikt.

  • Pārtrauciet smēķēšanu un nelietojiet alkoholu

    • Vislabāk ir nelietot alkoholu un pārtraukt smēķēšanu, pirms Jūs plānojiet grūtniecību, gan arī grūtniecības un krūts barošanas laikā.

      Kamēr Jūs mēģiniet ieņemt mazuli, arī vīrietim ir ieteicams pārtraukt smēķēšanu un alkohola lietošanu, lai palīdzētu nodrošināt un uzturēt spermas kvalitāti.

  • Samaziniet uzņemtā kofeīna daudzumu ikdienā

    • Centieties nepārsniegt uzņemtā kofeīna daudzumu: ne vairāk kā 200 mg dienā, kas atbilst 2 tasītēm espresso. Atcerieties, ka kofeīns ir arī šokolādē, tējā, bezalkoholiskajos un enerģijas dzērienos.

  • Samaziniet stresa līmeni

    • Stress var ietekmēt Jūsu attiecības un samazināt seksualitāti. Izmantojiet stresu samazinošas metodes, kā, piemēram, joga un meditācija, lai relaksētos.

  • Sekojiet līdzi ovulācijai

    • Zinot laiku, kad Jums ir ovulācija, tas palīdzēs Jums plānot labāko laiku mazuļa ieņemšanai. Izmantojiet mūsu vienkāršo ovulācijas kalkulatoru vai iegādājaties ovulācijas noteikšanas ierīci, kas palīdzēs Jums noteikt auglīgās dienas un palielinās iespēju iestāties grūtniecībai. Ja Jūs lietojat kontracepciju, piemēram, implantu, tablešu vai injekciju veidā, tas var prasīt laiku, līdz atgriezīsies Jūsu auglība. Konsultējieties ar ārstu par kontracepcijas pārtraukšanu.

  • Izstrādājiet vingrojumu plānu

    • Aktīvs dzīvesveids un regulāras, vidējas piepūles fiziskās aktivitātes palīdzēs Jums un Jūsu partnerim sagatavoties ģimenes plānošanai. Kādēļ gan to nedarīt kopā?

SVARĪGI PUNKTI

  • Apmeklējiet ārstu

    • Ieteicams konsultēties ar savu ārstu par grūtniecības plānošanu. Ārsts var ieteikt kā pareizi rīkoties, piemēram, kādi testi var būt nepieciešami, izvērtēt medikamentus, ja Jūs šobrīd kādus lietojiet, un konsultēt par vakcināciju, kas ir ieteicama plānojot grūtniecību. Ārsts var arī palīdzēt Jums ņemt vērā svarīgu informāciju saistībā ar ģimenes vēsturi. Ja Jūs lietojiet kontracepciju, jautājiet ārstam pēc padoma, pirms pārtrauciet tās lietošanu.

    • Šis ir arī piemērots laiks Jūsu partnerim aprunāties ar veselības aprūpes speciālistu, lai sniegtu padomu, ko viņš var darīt, lai palīdzētu grūtniecības plānošanā.

  • Apmeklējiet zobārstu

    • Piesakiet vizīti pie zobārsta, lai pārliecinātos par mutes dobuma veselību un medicīniskās ārstēšanas nepieciešamību pirms plānojat grūtniecību.

  • Pārbaudiet Jūsu dekrēta atvaļinājuma iespējas

    • Pārliecinieties par dekrēta atvaļinājuma tiesībām Jūsu darba vietā, un kādi pienākumi Jums var būt attiecībā uz darba devēju.

  • Un visbeidzot…

    • Lai Jums veicas ar grūtniecības plānošanu! Atcerieties vienmēr labi atpūsties un pavadīt laiku kopā. Tas ir aizraujošs laiks, Jums priekšā ir lielisks ceļojums!