Grūtniecība

Grūtniecības rokasgrāmata

Kafija un piezīmju bloknots

Šeit pieejama vienkārša rokasgrāmata veselīgai grūtniecības norisei.

1. trimestris – 1.–12. nedēļa

Apmeklējiet ārstu

Tiklīdz domājat, ka jums ir iestājusies grūtniecība, dodieties pie ārsta. Ārsts var apstiprināt grūtniecības iestāšanos, noteikt dzemdību datumu un palīdzēt jums izplānot pirmsdzemdību veselības aprūpes programmu.

 

Ieplānojiet pirmsdzemdību pārbaudes

Visu grūtniecības laiku jums regulāri jāveic pārbaudes, lai pārliecinātos, vai viss ir kārtībā. Pirmajai pirmsdzemdību vizītei būtu jānotiek laikā no 10. līdz 16. nedēļai.

 

Apsveriet skrīninga testu nepieciešamību

Sākot apmēram ar 11. nedēļu, jums piedāvās asins analīzes un ultrosonogrāfiju, lai pārbaudītu, kā attīstās jūsu bērns. Pirmo ultrasonogrāfisko izmeklēšanu jums veiks laikā starp 8. un 12. grūtniecības nedēļu.

 

Pārrunājiet informāciju par slimnīcu vai dzemdību centru

Tiklīdz uzzināt, ka jums ir iestājusies grūtniecība, varat ar ārstu pārrunāt dzemdēšanas iespējas.

 

Grūtniecēm ir ietreicams lietot multivitamīnus un minerālvielas visas grūtniecības laikā.

elevit® Pronatal, satur daudz folskābes un dzelzs. Klīniski pierādīts, ka folskābe pazemina nervu caurulītes defektu, piemēram, spina bifida, risku, dzelzs palīdz novērst tā trūkumu uzturā.

elevit® Pronatal, ieteicams lietot katru dienu vismaz vienu mēnesi pirms apaugļošanās, grūtniecības un krūts barošanas laikā.

 

Novērsiet rīta nelabumu

Ja jums vajadzīga palīdzība rīta nelabuma simptomu, piemēram, sliktas dūšas un vemšanas, novēršanā, jūs varat izmēģināt kādus no šiem tradicionālajiem līdzekļiem

 

Atmetiet smēķēšanu

Ja vēl neesat atmetusi smēķēšanu, to ieteicams izdarīt, tiklīdz domājat, ka jums ir iestājusies grūtniecība.

 

Nelietojiet alkoholu

Visdrošākā pieeja ir atturēties no alkohola lietošanas grūtniecības un krūts barošanas laikā.

 

Ēdiet veselīgi

Lietojiet barojošu, pilnvērtīgu un daudzveidīgu uzturu, lai nodrošinātu savu un sava bērna veselību. Uzziniet, no kādu pārtikas produktu lietošanas vajadzētu izvairīties vai kādu pārtikas produktu patēriņu vajadzētu ierobežot, un dzeriet daudz ūdens.

 

Samaziniet kofeīna patēriņu

Centieties uzņemt ne vairāk par 200 mg kofeīna dienā. Tas atbilst apmēram divām espreso tasītēm. Atcerieties arī par šokolādes, tējas, dažu limonāžu un enerģijas dzērienu sastāvā esošo kofeīnu.

 

Veiciet regulāras fiziskās aktivitātes

Turpiniet būt aktīva un katru dienu īstenojiet 30 minūtes ilgu mērenu fizisku aktivitāti, piemēram, staigājot vai peldot.

 

Noskaidrojiet bērna kopšanas atvaļinājuma nosacījumus

Pajautājiet savam darba devējam, kādi ir jūsu bērna kopšanas atvaļinājuma noteikumi.

 

Piesakieties valsts finansiālā atbalsta saņemšanai

Valsts nodrošina vairāku veidu finansiālu atbalstu, kam jūs varat pieteikties. Noskaidrojiet, vai atbilstat pabalstu saņemšanas nosacījumiem.

 

Ieskatieties iknedēļas grūtniecības kalendārā

Katru nedēļu pārbaudiet, kā attīstās jūsu bērns, un sekojiet arī savai pašsajūtai. Sekojiet grūtniecības norisei ar mūsu piedāvāto elevit® grūtniecības kalendāru

 

Pārtrauciet tīrīt kaķa pakaišu kasti

Ja jums ir kaķis, tīrot viņa pakaišu kasti, valkājiet gumijas cimdus vai palūdziet, lai to iztīra kāds cits. Strādājot dārzā, arī ir jāvalkā cimdi.

2. trimestris – 13.–26. nedēļa

Piesakieties uz otrā trimestra skrīninga testiem

Parasti, lai pārbaudītu bērna attīstību, tā būs asins analīze laikā no 15. līdz 18. grūtniecības nedēļai un ultrasonogrāfiska skenēšana laikā no 18. līdz 20. grūtniecības nedēļai.

 

Pievienojieties dzemdētāju grupai

Pastāstiet savu pieredzi un saņemiet atbalstu no citām grūtniecēm, kurām dzemdības paredzētas apmēram tajā pašā laikā, kad jums.

 

Sagatavojiet dzemdību plānu

Pārrunājiet vēlamo dzemdību norisi ar savu ārstu un partneri un uzrakstiet dzemdību plānu. Varat pierakstīt tik daudz informācijas, cik vēlaties, – ja jūs gribētu dzemdību zālē klausīties Mocarta mūziku, pierakstiet to!

 

Piesakieties pirmsdzemdību kursiem

Šajos noderīgajos kursos tiks izskaidrots, kas gaidāms dzemdību laikā, kādas sāpju atvieglošanas metodes ir pieejamas, grūtnieču vingrošana, un tiks sniegta arī pamata informācija par bērna kopšanu, piemēram, par barošanu un aprūpi. Tā ir arī iespēja uzdot jautājumus, pārrunāt savas sajūtas un satikties ar tuvumā dzīvojošajiem topošajiem vecākiem.

 

Noskaidrojiet informāciju par krūts barošanu

Bērna barošana ar krūti nodrošina būtisku labvēlīgu ietekmi gan uz jūsu, gan jūsu bērna veselību. Ja plānojat barot bērnu ar krūti, vecmāte jums pastāstīs, kā tas pareizi jādara.

 

Veiciet iegurņa pamatnes vingrinājumus

Grūtniecības un dzemdību radītā iestiepuma dēļ iegurņa pamatnes muskuļi var kļūt vājāki, izraisot urīna noplūdi. Šie vienkāršie vingrinājumi palīdzēs stiprināt muskuļus.

 

Izvērtējiet bērna pieskatīšanas iespējas

Ja pēc bērna piedzimšanas plānojat atgriezties darbā, noskaidrojiet, kādas ir bērna pieskatīšanas iespējas jūsu apvidū. Vieta dažās no šīm iestādēm ir jārezervē jau labu laiku iepriekš, tādēļ piesakiet savu bērnu izvēlētajās iestādēs jau pirms dzemdībām.

 

Iegādājieties grūtniecēm piemērotu apģērbu

Iespējams, esat pamanījusi, ka jūsu apģērbs jums vairs īsti neder – laiks meklēt grūtniecēm piemērotu apģērbu! Jums ir vajadzīgs arī grūtniecēm piemērots krūšturis.

 

3 rimestris – no 27. nedēļas līdz dzemdībām

Iegādājieties vai aizņemieties svarīgākās bērnam nepieciešamās lietas

Jums būs vajadzīgas bērna kopšanai piemērotas mēbeles, kā arī ratiņi, zīdaiņu apģērbs, autiņbiksītes un citas svarīgas lietas. Ir daudz iespēju iegādāties šīs lietas jaunas vai aizņemties no draugiem un radiniekiem, kam ir vecāki bērni.

 

Iegādājieties vēl vienu grūtniecēm piemērotu krūšturi

Jūsu krūtis no pirmā grūtnieču krūštura būs „izaugušas”, tādēļ jums aptuveni 28. nedēļā būs nepieciešams cits grūtnieču krūšturis.

 

Uzstādiet automašīnā bērnu sēdeklīti

Atrodoties automašīnā, bērniem, līdz noteiktam vecumam jābūt novietotiem apstiprinātā un pareizi, pretēji braukšanas virzienam novietotā sēdeklītī. Jums sēdeklītis būs vajadzīgs, lai atvestu jaundzimušo mājās no slimnīcas, tādēļ iegādājieties to laicīgi.

 

Sagatavojiet somu, ko ņemt līdzi uz slimnīcu

Iespējama situācija, kad jums ātri jānokļūst slimnīcā, tādēļ sagatavojiet somu, ko ņemt līdzi uz slimnīcu. Atcerieties, ka tajā jāieliek arī bērnam nepieciešamās lietas.

 

Sakārtojiet bērnistabu

Sagatavojiet bērnistabu, lai, atgriežoties no slimnīcas, tā jau būtu kārtībā.